Bestuursleden
Voorzitter Jan Annemans
Carlo Van Hoey, ondervoorzitter
Erik De Quick, secretaris
Denise Van Stappen, penningmeester
Gaston De Ridder
Scheepvaartmuseum Baasrode VZW
De vereniging ressorteert onder het gerechtelijke
arrondissement Dendermonde (KBO-nummer 0420.511.430.
IBAN BE37 0011 3713 3828)
Disclaimer
Website en fotografie
Achiel Triempont
Onze
botter
“de
Rosalie”
ligt
er
momenteel
prachtig
bij,
afgewerkt
kun
jij
hem
echter
moeilijk
noemen.
Vorig
jaar
is
er
danig
hard
gewerkt
om
het
schip,
bak-
en
stuurboord
grondig
te
krabben
en
te
schaven,
met
andere
woorden,
op
te
smukken.
Daarna
volgde
de
bepaling
van
de
waterlijn
en
werd
hij,
boven
deze
waterlijn
mooi
in
de
bleke
harpuis
gezet.
Nu
alle
gangen
en
inhouten
aangepast
en
gemonteerd
zijn
wordt
het
stilaan
tijd
om
aandacht
te
besteden
aan
details.
Voor
het
werkjaar
2019
hebben
wij
gekozen
voor
een
aantal
essentiële
onderdelen
die
tegelijk
van
primordiaal
belang
zijn
maar
ook
het
uitzicht
van
de
botter
fundamenteel
zullen
veranderen.
Meer foto’s
1. De waterbalk van het achterdek.
Achteraan
zal
de
waterbalk
geplaatst
worden.
Deze
balk
is
licht
gebogen
en
geprofileerd,
later
komt
op
deze
balk
de
zgn.
beting,
dit
is
de
zwaar-ijzeren
lat
met
gaten
waar
de
“knecht”
in
past
om
het
roer
in
een
bepaalde
stand
vast
te
zetten.
Deze
balk
geeft
een
dwarsverband
en
–sterkte
in
het
achterschip
en
bepaalt
tegelijkertijd
de
afmetingen
van
het
achterdek.
Dit
dek
zal
het
achterste
tabernakel,
de
bergruimte,
wat
vroeger
het
kot
genoemd
werd,
afsluiten.
Deze
ruimte
wordt
benut
voor
bergruimte en dient tegelijk voor de ontluchting van het achterschip.
2. De bolders.
Een
volgende
stap
zal
de
plaatsing
zijn
van
de
bolders.
De
botters
uit
Nederland
hadden
enkel
op
het
voordek
bolders
en
achteraan
pennen
of
korvijnagels,
simpel,
omdat
ze
in
quasi
getijloze
havens
lagen
met
de
kop
op
de
wal
en
achteraan
voldoende
hadden
aan
korvijnagels
om
de
schepen
te
houden
liggen.
Bolders
hadden
ook
in
de
weg
gestaan
voor
de
behandeling
van
de
netten.
De
Baasroodse
botters
waren
geen
vissers,
ze
waren
transportschepen
voor
het
vervoer
van
paling
van
Nederland
naar
Baasrode.
Ook
de
situatie
op
de
Schelde
is
in
die
100
jaar,
datum
waarop
de
schepen
van
de
Baasroodse
rede
verdwenen
zijn,
grondig
veranderd.
Niet
alleen
is
de
stroming
veel
sterker
geworden
maar
ook
het
tijverschil
is
hoger,
dagen
dat
het
hoogtij
boven
de
6
meter
uitkomt
zijn
helemaal
geen
uitzondering
meer.
Ook
de
scheepvaart
is
in
die
periode
sterk
geëvolueerd.
Wat
begin
twintigste
eeuw
nog
veelal
op
de
zeilen
gebeurde
of
per
sleepschip
wordt
heden
ten
dage
vervoerd
met
schepen
die
4
maal
groter
zijn,
met
motoren
waarmee
de
schippers
zelfs
het
tij
niet
meer
moeten
afwachten.
Aangezien
onze
botter
dus
in
andere
omstandigheden
zijn
werk
zal
moeten
doen,
vraagt
dat
ook
de
nodige
aanpassingen.
Ook
de
bolders
zullen
er
enigszins
anders
uitzien.
In
plaats
van
op
het
voordek
aan
bak-
en
stuurboord
de
beschikking
te
hebben
over
één
enkele
bolder
worden
er
op
de
Rosalie
dubbele
bolders
geplaatst.
Ook
op
het
achterschip
komen
dubbele
bolders
om
het
schip
tegen
grotere
golfslag
bij
passerende
schepen te beveiligen.
3. De zwanenhalzen.
Naast
de
voorsteven
zullen
er
een
aantal
spectaculaire
onderdelen
bijkomen.
Hier
worden
twee
zgn.
zwanenhalzen
gemonteerd,
in
Nederland
heten
zij
“slemphouten”.
Dit
zijn
verbindingen
tussen
de
voorstevenbalk
en
de
berghouten,
tegelijk
geven
zij
aan
de
kop
een
elegant
uitzicht.
4.
Ook
de
kluisborden
en
de
berentanden
zullen
gemonteerd
worden.
Botters
hebben
geen
kluisborden
met
open
kluisgaten,
gewoon
omdat
zij
geen
zware
ankerkettingen
gebruiken
maar
enkel
een
“dreganker”
met
een ankerlijn die over het potdeksel loopt. De berentanden moeten vermijden dat het anker dat op het potdeksel ligt van zijn plaats zou schuiven.
5. De zwaardklampen.
Ook
midscheeps
zal
er
verandering
komen.
Onze
botter
is
uiteraard
een
platbodem
en
een
zeilschip.
Dit
houdt
in
dat
zwaarden
er
moeten
voor
zorgen
dat
het
schip
koers
houdt.
Als
bij
dergelijke
schepen
het
lijzwaard
“gestoken”
wordt
drukt
het
tegen
de
zogenaamde
strijkklamp.Dit
zijn
balken
die
onder
berghouten
bevestigd
zijn
en
die
niet
alleen
de
lijn
van
het
berghout
moeten
volgen
maar
ook
in
de
juiste
lijn
en
onder
de
juiste
hoek
moeten
geschaafd
worden;
een
slecht
geplaatste
strijkklamp
maakt
dat
het
schip
minder
hoog
aan
de
wind
kan
zeilen
en
moeilijk
op
koers
te
houden
is,
een
precisiewerkje
dus!Als
er
nog
tijd
en
voldoende
budget
over
is
zullen
ook
de
lijsten
rond
de
bun
gemonteerd
worden,
pas
dan
kunnen
de
maten
van
de
geperforeerde
platen
die
de
bun
onder
de
waterlijn
afdichten,
gemeten
en
geplaatst
worden. 2019 zal dus een boeiend jaar worden in de geschiedenis van ons Rosalie.
Jan Annemans
Coördinator botterproject Rosalie
Sint-Ursmarusstraat 137
9200 Dendermonde-Baasrode
Telefoon: +32 (0)52 34 30 34
info@scheepvaartmuseumbaasrode.be