Ullamco adipisicing consequat
nostrud laboris sunt
Ullamco adipisicing consequat nostrud laboris sunt
pariatur. In aliqua in aliquip ipsum, lorem nulla. Aliqua
fugiat voluptate aliqua dolore duis, ad, consequat dolore
lorem proident in. Minim dolore, culpa eiusmod tempor
eu.
Scheepvaartmuseum Baasrode vzw
Bestuursleden
Voorzitter Jan Annemans
Carlo Van Hoey, ondervoorzitter
Erik De Quick, secretaris
Denise Van Stappen, penningmeester
Gaston De Ridder
Scheepvaartmuseum Baasrode VZW
De vereniging ressorteert onder het gerechtelijke
arrondissement Dendermonde (KBO-nummer 0420.511.430.
IBAN BE37 0011 3713 3828)
Disclaimer
Website en fotografie
Achiel Triempont
Rond
1850
werd
een
Nederlands
scheepstype
in
Baasrode
geïntroduceerd
en
aangepast
aan
de
lokale
behoeften:
de
botter.
Botters
werden
op
de
vroegere
Zuiderzee
ingezet
om
te
vissen
op
allerlei
vissoorten,
afhankelijk
van
het
seizoen.
De
afmetingen
varieerden
van
13m
tot
15,50m.
Het
waren
zeilschepen,
uitgerust
met
een
bun,
een
nat
ruim,
en
een
steekmast.
De
Baasroodse
nijveraars
pasten
de
schepen
aan
hun
eigen
doelstellingen:
het
vervoer
van
paling.
Omwille
van
de
vaste
oeververbinding
in
Temse
werden
de
aangekochte
schepen
omgebouwd
met
een
“strijkende”
mast;
de
nieuwe
schepen
werden
groter,
tot
een
lengte
van
18
meter.
Na
Wereldoorlog
I
verdwenen
de
Baasroodse
botters
uit
beeld,
oorzaak
was
de
ernstige
vervuiling
van
het
Scheldewater.
Zij
zijn
echter
nooit
uit
de
Baasroodse
geesten
verdwenen,
zij
kregen
zelfs
een
straat
naar
hen
vernoemd.
In
2009
besliste
de
VZW
Scheepvaartmuseum
Baasrode
een
replica
te
bouwen
van
de
botter
“Rosalie”
van
Jan
Verheyen,
zoon
van
Philippe
Verheyen,
burgemeester
van
Baasrode.
Op
10
april
2010
werd,
onder
massale
belangstelling,
de
kiel
gelegd.
In
september
2019
was
de
bouw
zover
gevorderd
dat
er
moest
gedacht
worden
aan
de
aanschaf
van
de
motor.
Hiervoor
viel
de
keuze
op
een
Volvo-Penta
D4
van
175pk.
Meteen
werd
Volvo-Penta één van onze hoofdsponsors.
De toekomst.
Er is nog heel wat werk aan de winkel!
•
In 2020 werd de verdere afbouw van de romp voorzien.
•
In 2021 komen de dekken aan de beurt.
•
In 2022 de interieurs.
•
In 2023 de inbouw van de motor en het roer.
Zwaarden, mast en tuig komen later aan bod.
Zo gauw de aangepaste steiger voorzien is kan het schip te
water gelaten worden en ingezet voor passagiersvaart.
Sponsors:
Het project is gestart in 2009 na sponsoring door het
Reconversiefonds voor de scheepsbouw. Al vanaf het begin
was Toerisme Vlaanderen de hoofdsponsor. Heel wat
privaat sponsors hebben in de loop van de 10 jaar dat de
bouw aansleept hun financiële krukken onder het project
gestoken, met dank daarvoor. Ook u kunt ons financieel
ondersteunen en niet zomaar, u doet er nog winst aan.
Vanaf een storting van minimum €40 "per jaar" op de
projectrekening nr. IBAN BE33 7460 2844 9946
BIC KREDBEBB BOUW BAASROODSE BOTTER
“ROSALIE”
van Herita, met vermelding “GIFT” Baasroodse botter
“Rosalie” krijgt u een fiscaal attest en daardoor recht op
op een belastingvermindering van 45% van uw
gift, ook als privaat investeerder. Opmerking! Lidgelden
worden niet geaccepteerd als gift.